İSTİARE

İSTİHARE NAMAZI

Bir iş yapılmak istendiği zaman iki rekat namaz kılıp sonunda Allan'dan hayırlısını istemek mendub'dur. Bu hususta Peygamberimiz şöyle buyurdu:"Sizden biriniz bir iş yapmayı tasarladığı zaman, farzdan başka iki rekat namaz kılsın, sonra şöyle desin:'Allah'ım! Ben, senin ilmin gereğince senden hayır istiyorum ve senin kudretinle senden kuvvet istiyorum. Senin büyük fazlından diliyorum: çünkü senin gücün her şey'e yeter, benim gücüm yetmez. Sen her şeyi bilirsin, ben bilmem ve sen bütün gaybları kemal üzere bilensin. Allah'ım !Eğer bu ( düşündüğüm….) iş, dinim hakkında, yaşayışım ve işimin akıbeti hakkında hayırlıysa, onu bana kolaylaştır, sonra bu işte bana bereket ver. Yok eğer bu iş benim dinim için, yaşayışım için, işimin akıbeti için kötüyse, onu benden çevir, beni de ondan çevir. Hayır nerde ise onu bana takdir buyur, sonra beni ona razı kıl' "(Allahümme inni estehirüke bi-ilmike ve estakdirüke bi-kudretike ve eselüke min fadlikelazim fe inneke takdirü ve la akdirü ve tâlemü vela âlemü ve ente allamül-guyub)Namazda, makbul olanı; ilk rekatta Fatiha ve Kafirun Suresi, ikinci rekatta ise Fatiha ve ihlas suresi okumaktır.İki rekat namaz kılıp bu duayı yaptıktan sonra, kalbe doğacak istek veya nefretle, yahut yapıcı veya engelleyici sebeplerle işin hayırlı olan tarafı gerçekleşmiş olduğuna kanaat beslenir ve buna rıza gösterilir.Namazı kıldıktan sonra dünya kelamı etmemek, sağ tarafa ve kıbleye doğru yatmak, uyumaya çalışırken kalpten "Allah Allah" demek güzel olan şeylerdir. Bu namazı buradan okuyup, tatbik etmek isteyenlerden bir dileğimiz olacak, Yukarıdaki Peygamber efendimizin duasını kendi sıkıntısına, problemine uyarlayıp kalbinden evet dilinden değil kalbinden okuduktan sonra 3 ihlas ve 1 Fatiha'yı da başta Peygamberimize, sevdiklerine ve Zamanın Sahibine hediye eylesin. Onların yüzü suyu hürmetine bu aciz kulunun anlayacağı şekilde her şeyi aşikar göstersin, perdeleri aralasın diye Allah'a dua etsin. Allah ile konuşsun, etrafını saran melekleri hissetsin, dua da gözlerini kapatsın, boynunu büksün, Allah'ın kulu olduğunu acizliğini hissetsin. Gerisi Allah'a kalmış. O kapısına geleni geri çevirmez. O'nun kapısı umutsuzluk kapısı değildir.Mendub : Sevilen, yapılması uygun olan, işlenmesi teşvik edilen iş. Dinen yapılması iyi sayılmakla birlikte yapılmamasında sakınca olmayan ve Resulullah (s.a.s.)'ın bazen yapıp, bazen terk ettiği işler. Güzel bir iş sayıldığı için mendub'u işleyen sevap alır, terk eden ceza görmez. Bu değerlendirme Hanefi mezhebine göredir. Sünnet ve müstehab terimlerini de içine alır.İstihare sünnettir. Danışacak yeri olmayan istihareye yapmalıdır.Evlenmeden önce, birkaç defa istihare etmeli, Hak telâ'ya sığınmalıdır. Nefsin ve kötü kimselerin araya katılmasından koruması için, yalvarmalıdır. Salih, güvenilir kimselerle istişareden sonra, istihare yapmalıdır. Bir muradı olan kimse, abdest alır, temiz bir yere oturur, üç defa salevat-ı şerife okur, sonra her birine Besmele çekerek on Fatiha, sonra on bir İhlas okur, sonra üç defa salavat okur. Sonra sağ yanı üzere, yüzü kıbleye karşı olarak ve sağ elini sağ yanağı altına koyarak yatar, niyet ettiği şeyin iyi veya kötü olacağını bi-iznillah rüyada görür. (Fetava-i Karı-ül-hidaye)

İSTİHARE DUASI

"Allâhumme innî estehîruke bi-ilmike ve estakdiruke bikudratike ve es'eluke min fadlike'l-azîm. Feinneke takdiru velâ ekdiru ve ta'lemu vela â'lemu ve ente allâmu'l-ğuyûb. Allâhumme in kunte ta'lemu enne hâzâ'l, emre hayrun lî fî dînî ve meâşî ve âkibeti emrî âcili emrî ve âcilihi fakdirhu lî ve yessirhu lî summe bârik lî fîh. Ve in kunte tâ'lemu enne hâza'l-emre şerrun lî fî dînî ve meâşî ve âkıbeti emri âcili emrî ve acilihî fasrifhu annî vasrifnî anhu va'kir liyelhayra haysu kâne sume ardinî bih."

İSTİHARE DUASI ARAPÇA

اللَّهُمَّ إِنِّى أَسْتَخِيرُكَ بِعِلْمِكَ وَأَسْتَقْدِرُكَ بِقُدْرَتِكَ ، وَأَسْأَلُكَ مِنْ فَضْلِكَ الْعَظِيمِ ، فَإِنَّكَ تَقْدِرُ وَلاَ أَقْدِرُ وَتَعْلَمُ وَلاَ أَعْلَمُ وَأَنْتَ عَلاَّمُ الْغُيُوبِ ، اللَّهُمَّ إِنْ كُنْتَ تَعْلَمُ أَنَّ هَذَا الأَمْرَ خَيْرٌ لِى فِى دِينِى وَمَعَاشِى وَعَاقِبَةِ أَمْرِى – أَوْ قَالَ عَاجِلِ أَمْرِى وَآجِلِهِ – فَاقْدُرْهُ لِى وَيَسِّرْهُ لِى ثُمَّ بَارِكْ لِى فِيهِ ، وَإِنْ كُنْتَ تَعْلَمُ أَنَّ هَذَا الأَمْرَ شَرٌّ لِى فِى دِينِى وَمَعَاشِى وَعَاقِبَةِ أَمْرِى – أَوْ قَالَ فِى عَاجِلِ أَمْرِى وَآجِلِهِ – فَاصْرِفْهُ عَنِّى وَاصْرِفْنِى عَنْهُ ، وَاقْدُرْ لِى الْخَيْرَ حَيْثُ كَانَ ثُمَّ أَرْضِنِى.

Hikaye Oku; Bağdatlı bir adam kendisine kalan büyük bir mirası kısa zamanda saçıp savurarak tüketti. Fakirleşip zarurete düşünce ağlayıp sızlanmaya, el açıp Allah’a yalvarmaya başladı. Günlerce dua etti.

Nihayet bir gece rüyasında kendisine ta Mısır’da bir hazine yeri gösterildi ve yeniden zengin olabilmesi için oraya gidip onu çıkarması söylendi. Adam hiç vakit kaybetmeden yola koyuldu. Haftalarca yürüdükten sonra  aç, susuz ve perişan bir halde Mısır’a ulaştı ve kendisine gösterilen define yerini araştırmaya başladı. Bu adam açlıktan ölmemek için dilenmeye karar verdi. Ancak gündüzleri utandığı için geceleri dilenecekti. Daha ilk gece bekçi onu yakaladı ve son günlerde sayıları artan hırsızlardan biri zannederek güzelce bir dövdü. O zavallı adam, “bırak beni sana doğruyu söyleyeceğim.” dedi. Bekçi, “Peki anlat bakalım, kimsin ve gecenin bu vakti burada ne arıyorsun?” dedi. Adam, “Ben hırsız filan değilim, gariban bir Bağdatlıyım diye başlayıp hayat hikayesini, rüyasını ve defineyi anlattı. Bekçi onun doğru söylediğine ikna oldu ve samimiyetine inandı. Ancak yine de onu bilgiç bir edayla şöyle azarladı: “Bir rüyaya inanarak niçin buralara kadar geliyorsun? Bu kadar akılsızlık olur mu? Ben de yıllardır Bağdat’ta falan mahalledeki bir evin bahçesinde bir hazine saklı olduğunu görüp duruyorum. Ama bunu hiç ciddiye almadım. Rüyalarla, hayallerle yaşanır mı? Bre akılsız adam yürü git memleketine ve bir daha da gözüme gözükme. Yoksa elimden kurtulamazsın.” Bağdatlı: “peki” dedi ve sevinerek hızla Bağdat’a dönmeye koyuldu. Seviniyordu, çünkü hem serbest bırakılmıştı, hem de bekçinin, bahçesinde hazine gördüğünü söyleyip tarif ettiği ev Bağdat’ta bulunan kendi eviydi. Ümit dolu olarak evine geldi ve bahçesini kazarak hazineyi buldu. “Boşuna hazineyi uzaklarda aramışım” diyen adam adeta mutluluktan uçuyordu.

Bir Öksüzün Ağzından;
“En Acı Günüm…”

anneruyamagel

“Ardımda nice günler bıraktım ben, soğuk kış geceleri de dahildi buna… O gecelerde üşümüştüm ama ben bu güneşli günde daha da çok üşüyorum anne…
Mayısın ikinci pazarı dediler… Garip bir duygu çöktü içime… Hasretinle yanan şu gönlümü, sensizliğin ayazı vurdu anne…. Gözyaşlarım uzuu…n sarkıtlar oluşturdu gönlümün senin ısından mahrum soğuğunda…

Parktayım bende her çocuk gibi… Annelerine güller hediyeler götüren çocukları izlerken içimi daha da çok yaktı sensizlik… Alabileceğim bir çiçeği, toprak kokan ellerine değil de sen kokan toprağa verebileceğim geldikçe aklıma, bir şelaleymişçesine aktı gönlüme, gözyaşlarım…

Ben gibi kaç öksüz var şu dünyada… Kaç kişi tattı şu acı duyguyu bu anneler gününde… Kim özler benim seni özlediğim gibi annesini bilemem ama ben seni bir ayrı özledim anne…

Sen gittikten sonra elimden kimse tutmadı, ben kendi elimi kendim tuttum hep… Yetimhanenin o soğuk demir ranzalarında aradım senin sıcaklığını… Kokunu sokaklara dikilmiş güllerde aradım ben… Çiçekçiden hiç gül alamadım ki ben anne…

Hiçte param olmadı sen gittikten sonra… Fakirdik sen varken de ama, sen gittikten sonra anladım senin varlığın ayrı bir zenginlikmiş anne…

Şimdi olmayan paramla sahip olduğum en anlamlı hediyeyi sana değil ama sen kokan toprağa sunabilirim… “Gözyaşlarım”… Sana ulaşır mı bilmem ama ulaşması için elimden geleni yaparım, gerekirse gün boyunca ağlarım anne… Yeter ki sen de bir anneler gününün sabahında rüyama gel güldür beni… Ben seni rüyamda bir kez daha olsun görebilmek için yine ağlarım günler boyunca… Kefareti neyse öderim ben annem, yeter ki sen rüyama gel….
..RÜYAMA GEL..

Yusuf suresi. Hz. Yusuf’un
kıssasının anlatıldığı suredir. Bu surede üç rüya ve bu üç rüyanın Hz. Yusuf
tarafından yapılan tabiri geçer.

                Birincisi,
Hz. Yusuf’un babasına anlattığı rüyadır. Bu rüyasında Hz. Yusuf, ay, güneş ve
11 yıldızın kendisine secde ettiğini görür.

                Bu
rüya, ileriki zamanda Hz. Yusuf’un babasının anasının ve 11 kardeşinin
kendisine boyun eğişi olarak yorumlanır.

                Bu
rüyayı düşündüğünüzde gökyüzü cisimlerinin konu edildiği görülür. Peygamber
rüyasıdır. Ulvidir. Yüce mekânlar konu edilerek gösterilmiştir. Peygamberliğin
saygıdeğerliliğine ve her şeyin ona boyun eğeceğine işaret edilir. Yakup
Peygamber de oğulları da mümindir. Mümin yükseklerdedir.

                İkinci
rüya: Yusuf ile beraber zindanda bulunan iki mahkûmun rüyasıdır. Bunlardan biri,
efendisi için içecek sıktığını ve hizmet ettiğini görür. Diğeri de başının
üstünde ekmek taşıdığını görür.         Hz.
Yusuf bu iki mahkûmdan içecek sıkanın kurtulacağını, ekmek taşıyanın ise
asılacağını ve etinin kuşlar tarafından yeneceğini söyleyerek rüyalarını tabir
eder ve dediği gibi de olur.

                Mahkûmların
rüyasının konusu yemek ve içmektir. Yemek içmek insan için vazgeçilmez
ihtiyaçlar olup maddi kaygıların temini için vardır. İnsanların mahkûm
olmasının temelinde de çoğunlukla içki illeti ile beraber ekmeğini koruma
kaygısı vardır. Bu kaygıyı gideremeyen toplumlarda mahkûmların çoğalması
kaçınılmazdır.

                Üçüncü
rüya kralın rüyasıdır. Kral rüyasında yedi zayıf ineğin, yedi semiz ineği
yediğini ve yedi dolgun başakla beraber yedi cılız başağın bulunduğunu
söyleyerek rüyasının tabir edilmesini ister.        Önceki
rüyanın sahiplerinden birisi olup da zindandan kurtulan kişinin tavsiyesi
üzerine Hz. Yusuf’a rüyayı tabir etmesi için elçi gönderilir ve zindandan
çıkması istenir. Ancak Hz. Yusuf lütuf istemediğini, suçsuz olduğunun kabul
edilmesini ister. Suçsuzluğunun kabulünün ardından zindandan çıkar ve kralın
rüyasını tabir eder. Ve şöyle der:

                “Önümüzde
yedi bolluk yılı olacaktır. Bu yedi bolluk yılında ihtiyaçlarınız konusunda
tasarruf edin. Çünkü bunun ardından yedi kuraklık ve kıtlık yılı gelecektir.
Kuraklık ve kıtlık yıllarında aç kalmamak için, ilk yedi bolluk yılını iyi
değerlendirin.”

                Yusuf’un
dediği gibi olur ve Yusuf devlet hazinesinin başına getirilir. Hatta erzaksız
kalan babası ve kardeşlerine erzak verir. Devlet hazinesini israftan ve
iltimaslardan koruyarak zor yılların rahat geçirilmesini sağlar.

                Kralın
rüyasının konusu, halkın temel ihtiyaç maddeleri olan hububat ve
hayvancılıktır. Kralın vazifesi halkın temel ihtiyaçlarını karşılamak suretiyle
huzur ve güven ortamını sağlamak, israftan sakınarak zor zamanlar için önceden
tedbirli olmaktır. Bu yapılmadığı takdirde ise, ekonomik zorluklarla beraber sosyal
problemlerin de ortaya çıkacağının bilinmesidir.

                Şimdi
şunu da söylememiz lazımdır ki, İtikat ilminin prensiplerine göre sıradan
insanlar olarak bizlerin rüya ile amel etmesi gerekmez. Yani dini hükümler
rüyalar ile tespit edilerek haram helal belirlenmez. Ancak rüya insan ruhunun
bir halidir. Tamamen boş ve anlamsız da değildir. Özellikle Peygamber rüyaları
anlamlıdır.

                Yukarıda
söylediğimiz üç rüya ve bu rüyalara ilişkin Peygamber yorumu ile ilgili olarak
şunları söylemenin mümkün olduğu kanaatindeyim.

                İnsanların
iç dünyası rüyalarına yansır. Bu durumda Peygamberlerin iç dünyasında göklere
uzanan yücelikler vardır. Peygamberlerin davası sadece dünyevi değildir.

                Sıradan
insanların rüyalarında da ihtiyaç duydukları dünyalık geçim temini için gerekli
olan şeyler vardır. Sıradan insanların davranışlarını belirleyen unsurların
başında iş ve aş kaygısı gelir.

                İnsanları
idare eden ve onlara hükmedenlerin rüyalarını ise gelecek yılların plan ve
projeleri ile birlikte ikbal kaygıları meşgul eder.

                Yusuf
Suresini bir de bu yazıyı okuduktan sonra okuma nezaketinde bulunursanız belki
siz de benim gibi düşünebilir, hatta benim fark edemediğim daha güzel şeyleri
fark edebilirsiniz.

                Allah’ın
selamı, rahmeti ve bereketi üzerinize olsun.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: